Nasza Uczennica skonstruowała robota w ramach stypendium

MENU

Zamknij
Nasza Uczennica skonstruowała robota w ramach stypendium

Nazywam się Marta Kocyba i na roku 2016/2017 otrzymałam stypendium w ramach drugiej edycji programu ,,Śląskie – inwestujemy w talenty. Stypendium przyznawane było za wysokie wyniki w nauce i uzyskanie wysokiej punktacji z egzaminu na zakończenie szkoły podstawowej. W ramach programu otrzymałam środki finansowe mające wspomóc realizację wybranych przeze mnie celów naukowych. Jednym z nich była budowa robota.

Mój robot został zbudowany w oparciu o popularną platformę Arduino Uno, której sercem jest mikrokontroler ATmega328P. W praktyce jest to taki mini-komputer, który pozwala na naukę programowania oraz realizację wielu ciekawych pomysłów niedużym kosztem. Platforma Arduino umożliwia natychmiastowe rozpoczęcie pracy z mikrokontrolerem bez potrzeby budowania całego układu elektronicznego koniecznego do jego poprawnej pracy, a tym samym bez dobrej znajomości elektroniki. To, czym należy się zająć obejmuje podłączenie zasilania, czujników i elementów, które mają być sterowane przez układ. Oczywiście to dopiero początek zabawy. Najważniejsze jest napisanie programu, który obsłuży wszystkie te komponenty. Mój robot w chwili obecnej pracuje w trybie podążania za czarną linią, która powinna być naniesiona na jaśniejsze podłoże. W przypadku niewykrycia tej linii robot się zatrzymuje. Ta funkcjonalność została zrealizowana za pomocą 3 czujników odbiciowych umieszczonych na podwoziu robota, które wykrywają obecność czarnej linii. W przypadku gdy czujnik środkowy jest nad linią, robot jedzie prosto. Gdy linia jest pod czujnikiem lewym, robot skręca w prawo aby linia znowu trafiła nad środkowy czujnik. Analogicznie dzieje się w przypadku czujnika prawego. Każde koło robota napędzane jest osobnym silnikiem. Zmiana prędkości silników po odpowiedniej stronie pojazdu powoduje rozpoczęcie skrętu.

Obecnie robot przystosowany jest również do obsługi czujnika odległości, który działa jak jego oczy. W przypadku zbliżenia się do przeszkody na odległość mniejszą niż 20cm robot zatrzymuje się, „rozgląda” obracając czujnik i rusza w stronę, gdzie przeszkody nie ma. Ta funkcjonalność wymaga instalacji innego programu w pamięci Arduino.

Programy pisane są w języku C/C++ i tylko od nas zależy jakie funkcje wymyślimy dla naszego mikrokontrolera. Nauka programowania uczy logicznego myślenia, rozwiązywania problemów poprzez rozkładanie ich na elementarne czynności i odpowiednie powiązanie ich ze sobą. Sterować można praktycznie wszystkim, a czujników obsługiwanych przez Arduino jest również bardzo dużo. Do dyspozycji mamy m.in. czujniki wilgotności temperatury, mikrofony, klawiatury, GPS, czy urządzenia takie jak wyświetlacze, silniki, moduły GSM. Gorąco zachęcam do zainteresowania się taką tematyką. Ja zamierzam rozwinąć mojego robota o funkcjonalność zmiany trybu pracy i sterowanie pilotem na podczerwień. Odpowiednie elementy już mam. Pozostało pisanie programów. W całym przedsięwzięciu wspierał mnie (i nadal będzie) mój tata, który jest informatykiem i cierpliwie wyjaśniał mi podstawy programowania oraz budowy układów opartych o Arduino. W uzyskaniu końcowego efektu pomogły materiały znalezione w internecie i książki zakupione w ramach stypendium: ,,Programowanie robotów. Sterowanie pracą robotów autonomicznych” i ,,Arduino – 65 praktycznych projektów”. Praca nad robotem sprawiła mi wiele radości i nauczyła mnie bardzo dużo o programowaniu. Polecam każdemu zabawę z Arduino, ponieważ jest to bardzo interesujące i można dać upust swej wyobraźni.

img_5268 img_5270 img_5271

Back Top